Minoa.info

In Finnish

Author Topic: Parhaat pizzapaikat Retimnonissa?  (Read 3157 times)

Offline podilato

• Sr. Member
    • View Profile
Parhaat pizzapaikat Retimnonissa?
« on: May 15, 2012, 09:13:31 PM »
En oikeasti olen mikään pizzafani mutta Retimnonissa niihin varsinaisesti lähemmin tutustuin, jopa niin läheisesti että sellaisia olen siellä useita syönyt, kotimaassa ne eivät maistu, paitsi itse tehtynä.
Pizzojen ystävien kannattaa ehdottomasti käydä Eglissä  (osoite Astralon Polemiston 8 ) täyttämässä vatsansa kiviuunissa paistetulla herkulla. Oma suosikkini on tonopizza me anana ke skordo, se on tosin niin iso että tämänkokoisella on täysi työ saada se kokonaan sisuksiinsa, mutta hyvää se on, kokeilkaa.
Toinen varsin suosittu ruokapaikka on Manolis Place, jossa myös paistetaan pizzat omassa kiviuunissa. Takavuosina siellä oli pizzanpaistajana nuori kaveri joka heitteli pyöreää pizzataikinaa kuin jonglööri ja sai sen jopa joskus kiinni. Usein näkee ihmisten juovan tuopin olutta alle ja sitten syövän järkyttävän ison pizzan siihen päälle, huh.
On siellä varmasti muitakin hyviä pizzapaikkoja mutta nämä ovat omia suosikkejani joissa olen usein sellaisen syönyt.
Kreikastahan se pizza alunperin on lähtöisin, "keksitty" joskus ammoin sitten jolloin pyöreän leivän päälle laitettiin yksinkertaisia täytteitä kuten oliiviöljyä, valkosipulia, sipulia ja yrttejä. Silloin sen nimi oli plakuntos.

Offline SillaM

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
Re: Parhaat pizzapaikat Retimnonissa?
« Reply #1 on: May 15, 2012, 09:27:13 PM »
Minun suosikkini Eglissä on horiatiki-pizza. Rapea pohja ja nimen mukaisesti kreikkalaisen salaatin aineksilla höystetty. Todella hyvää. Vaikka minäkään en ole mikään pizzan ystävä, sitä pitää Retyn reissulla ainakin kerran syödä. Tämäkin pizza on järkyttävän iso, joten jaan sen yhden tai kahden kumppanin kanssa tai otan loput mukaan.

Manoliksessa en olekaan pizzaa syönyt, mutta taidan kokeilla. Kiitos vihjeestä!

Offline podilato

• Sr. Member
    • View Profile
« Reply #2 on: May 15, 2012, 09:44:20 PM »
Manolis on sellainen paikka jossa usein näkee ihmisten syövän pizzaa. Johtuisikohan tuo siitä että se on aika keskeisellä paikalla rantakadun varrella kun taas Egli on hieman syrjemmällä.

Offline Lissu

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #3 on: May 22, 2012, 08:08:52 PM »
Hyvää pitsaa saa myös Furnakissa (Delfiinin alueella, marinasta ylös G. Papandreu-kadulla lähes Marian tavernaa vastapäätä) ja Kokkinoksessa (Tuntemattoman sotilaan aukiolla). Monissa muissakin paikoissa on kiviuuni ja pitsat ovat kuulemma ihan hyviä.