Minoa.info

In Finnish

Author Topic: "Kylähyppelyä" Kreetalla heinäkuussa?  (Read 4385 times)

Offline Nukkumatti

• View Profile
"Kylähyppelyä" Kreetalla heinäkuussa?
« on: April 04, 2014, 07:32:35 PM »
Lennot olen ostanut Norwegianilta kolmeksi viikoksi. Suunnitelmissa olisi hypellä bussilla eri kylissä ja kaupungeissa. Löytyykö vapaita hotellihuoneita kylissä ja kaupungeissa ex-tempore, vai pitääkö varata edellisellä paikkakunnalla seuraava majoitus? Vai etukäteen jo näin keväällä? Tällä kertaa matkustan minibudjetilla yksikseni, max hinta 50 €/yö, mieluusti paljon halvemmalla... Vaatimuksena ilmastointi, jääkaappi, taverna ja kauppa. Mitä kyliä ja paikkakuntia suosittelisitte? Ja mitä hotelleja?

Kreetan paikkakunnista olen majoittunut Paleohorassa, Malemessa, Plataniaksessa, Agia Marinassa, Haniassa, Rethymnonissa, Eloundassa ja Agios Nikolaoksessa. Jokaiseen voin mennä uudestaan, mutta jokin uusi paikka olisi kiva...

Offline Juhani

• Administrator
  • Sr. Member
    • View Profile
Re: "Kylähyppelyä" Kreetalla heinäkuussa?
« Reply #1 on: April 04, 2014, 09:14:38 PM »
50.- / yö selviää kylissä mennen tullen ja jää vielä ruokailuihin rahaa. Nrmihinta viime vuonna pienemmissä paikoissa oli 35 - 40.-/yö / 2hh.
Kymmenen vuoden aikana on tilattu huone etukäteen vain meno- ja lähtöpäiviksi. Muutoin on saatu aina majoitus  paria poikkeusta lukuunottamatta, jolloin jouduimme ykkösvalinnastamme viereiseen hotelliin.

Jos bussilla matkustelet, kylävalinnat voisivat olla helpompia katsomalla bussireittikarttaa. Ja siinä suosittelisin itäistä ja kaakkoista Kreetaa.
Linkki löytyy tästä ( valitse alin kartoista): http://kreeta.info/liikenne/linja-autoliikenne

Klikkaa kartan pisteitä niin saat aikataulun esille.

Hieno lenkki on Sitia - Makrigialos - Mirtos ja siitä aikataulun salliessa sitten joko rannikkoa pitkin eteenpäin tai ylös Iraklioniin ja siitä Haniaan.

Offline Lissu

• Jr. Member
  • **
    • View Profile
« Reply #2 on: May 07, 2014, 12:46:32 PM »
Eiköhän tuohon aikaan vielä majoitusta löydy tuohon hintaan etukäteen varaamattakin, vaikka onkin jo korkeasesonkia.

Juhanin ehdottama reitti on kiva. Sitia on mukava pikkukaupunki, Makrijialos kiva rauhallinen rantakylä, Mirtoksessa on vähän enemmän kansainvälisiä matkailijoita ja Janniksen taverna Katerina. Mirtoksesta pääsee suoraan Iraklioniin maanantaisin ja perjantaisin klo 5.45 aamulla ja klo 17. Olen tullut tuolla aamubussilla, ihan mielenkiintoinen kokemus bussin vaihtoineen Sikologoksessa ja auringonnousuineen.

Lentas on ihana pikkupaikka, Iraklionista näyttäisi menevän sinne bussi ma-pe 12.45, takaisin ma-pe 6.30.

Pitääkö majoituksen olla rannikolla? Mitä "aktiviitteja" pitää olla tarjolla?Sisämaan kylistä voisit majoittua esim. Spiliin, Anojiaan, Margaritekseen. Arjirupolissa ja Rustikassa on myös todennäköisesti majoitusta. Rannikolla Plakias, Ajia Galini, Bali, mutta ovat aika turistisia paikkoja. Panormossa on turisteja, mutta on silti aika viehättävä kylä. Rodakino/Korakas hiljainen rantapaikka.

Jorjupoli, Kalives rannikolla. Vamos sisämaassa. Falassarna. Hora Sfakion. Sujia. Vrisses. Zaros. Mohlokseen Sitiaan menevän tien varrella olen aina halunnut itse mennä. Onhan näitä. Kannattaa etsiä netistä vinkkejä kylistä/kaupungeista ja majoituspaikoista, vaikka ei sitä kautta varaakaan.

Täällä noiden bussikarttojen lisäksi aikatauluja http://www.bus-service-crete-ktel.com/timetable.php?lg=2
« Last Edit: May 08, 2014, 10:12:31 AM by Lissu »

Offline Nukkumatti

• View Profile
« Reply #3 on: June 05, 2014, 07:00:38 PM »
Loma lähestyy, vaan vielä en oikiastaan tiedä, mitä lomaltani haluan. Minulle meri ei ole pakollinen juttu ollenkaan, parhaita kokemuksiani ovat olleet kreikkalaisten ihmisten ystävällisyys  tavatessamme jossain
sattumalta.

Ensimmäiset yöt olen varannut booking.comin kautta Kato staloksesta. Syynä vain ihan se, että haluan hommata läppäriini Haniasta nettitikun. Ja toisaalta käydä tutuissa tavernoissa Agia marinassa ja Plataniaksessa. Siitä sitten luultavasti suuntaan kolmen yön jälkeen itäänpäin, vielä on hakuusessa pysähdynkö ensin Geogioupoliin vai Retyyn. Retyssä kuitenkin pakko olla muutama yö, jotta voin jälleen reippailla Milin myllylaakson.

Siitä eteenpäin toivon vain löytäväni mukavia kyliä, joissa olisi yöpymismahdollisuus suhteellisen varmasti ja suhteellisen edullisesti. mitään hirveitä aktiviteetteja en etsi, mutta esim. Milin tapaiset jutut olisi jossain kivoja. Olen avoin seikkailuille, kun vain ruokailu ja majoitus ovat varmoja. ( Olen insuliinidiabeetikko )

Offline Nukkumatti

• View Profile
« Reply #4 on: July 27, 2015, 05:27:24 PM »
No niin... Kylähyppelyt on nyt tehty. Vuosi sitten heinäkuussa hyppely jäi vähän vajaaksi. Olin ensin Kato Staloksessa, Rethymnonissa, sieltä Agios Nikolaokseen. Vaan sieltä onnistuin saamaan niin huonon hotellin, että päätin lopettaa hyppelyni melkein siihen ja suuntasin Plataniakseen loppulomaksi. Totesin, että mun juttuni ei ole se, että edellisellä paikkakunnalla etsin seuraavan paikkakunnan hotellin, aikaa meni aivan liikaa netissä oleiluun. Ei kiva. Ja uskallusta ja voimia ei ollut siihen, että olisin varannut hotellin vasta paikkakunnalle saavuttuani.

No tänä vuonna uusintayritys. Varasin majoitukset jo kevättalvella ja yhtä lukuunottamatta olin täysin tyytyväinen niihin. Huoneen hinnat vaihtelivat 25-50 euron välillä, reissussa olin 3,5 viikkoa.

"Kylani" olivat seuraavat ja joku maininta mitä jäi kylästä mieleen: Rethymnon: Milin rotkon kävely toistamiseen sekä Tou Zisin-taverna ( anteeksi mahd. kirjoitusvirhe ). Agios Nikolaos:Tuttu paikka, Pian tapaaminen, kova tuuli. Sitia: Mäkiä, rappusia, elämäni halvin päivällinen ukkokuppilassa ( 3,5 € juomineen ). Makrigialos: Ihana ranta tavernoineen, mäkin uin, mitä en oo tehnyt moneen vuoteen, kasvihuoneita silmänkantamattomiin. Myrtos: Aito pikkukylä, sai puhua suomea Katerina-tavernassa :), pita Jjroksia ei saanut mistään... Kaikki kissit oli villikissoja. Iraklion: Kallis, jos noudatti Iraklion-hotellin vihjeitä ruokailuun. Itse löysin parin päivän aikana normihintaisia. Arkeologinen museo hieno. uudestaan joskus majoittuen samaan hotelliin, hyvällä paikalla ja vastasi Suomen tasoa. Ja sitten Agia Marina, mun toinen kotini. Maria kuskas mulle ruokaa niin, ettei tarvinnut lounailla käydä ollenkaan...

Hyvin tyytyväinen olen reissuuni. Ehkä uudestaan ensi vuonna, mutta eri kylät. Ja nyt omituisesti olin joka sunnuntai vaihtamassa kylää. Pikkasen vaikiaksi meni, sillä bussejahan kulkee tuolloin harvakseltaan, mutta pääsin kuin pääsinkin joka paikkaan bussilla

Offline Nukkumatti

• View Profile
« Reply #5 on: February 07, 2016, 11:35:44 AM »
Jälleen on tulossa kylähyppely Kreetalla heinäkuussa. Vielä muutama viikko sitten suunnittelin saarihyppelyä Kykladeilla, vaan Kreeta vei taas voiton. Vielä on kylät hakuuses, mutta pikkasen lännempänä aion nyt seikkailla. Ja bussilla edelleen... Vihjeitä?